A nem mindennapok

Főként olyan gondolatokat írok, amik foglalkoztatnak. Kérdéseket, amikre választ keresek. Ezek lehetnek művészeti, oktatási, de szociális, esetleg politikai kérdések is.

2010.02.28. 21:24 nagytomsky

Jászsági szűcsminták

Lehet, hogy már elegetek van a sok népművészetből, az is lehet, hogy nincs, minden esetre van még a tarsolyban népművészeti téma. Tán egy óriás posztba kellett volna besűríteni az összeset.

Az eddig bemutatott két kép ugyanúgy szűcsmintákból átmentett téma, mint a mai. Sőt; ugyan azon lap oldalaiból kölcsönöztem (loptam) mindahányat. Miért? Mert ezt vélem a legautentikusabbnak. Ezt egy olyan asszony gyűjtötte, aki a mai napig is használja ezeket. Egy helyi díszítőhímző kör vezetője, de legalább is nagy öregje.
A múlt században még igazán nagy jelentősége volt a jászoknál a subának. A jászárokszállási szűcsök országosan a legismertebb és legjobb minőségű árut készítették. Úgy tudom, az általam használt elemek is tőlük származnak.
Ezt a képet kétrészletben festettem meg. Lehet, hogy illúzióromboló, de hónapokig állt a kép úgy, hogy a motívumok nélküli háttér árválkodott felragasztva a táblára.
A háttér miértjére nehezen tudok magyarázatot adni. Van rá persze. Az volt az alapkoncepcióm, hogy csak elkezdek egy festői-világos hátteret, és rá mintegy ellensúlyként festek valami kevésbé festői, egyszínű szigorú (ez nálam geometrikus) formát. Ez többszöri átfestés után el is készült, de nem voltam vele megelégedve. Vártam, hogy majd beúszik a nagy ötlet.
A nagy ötlet aztán végül nem tudom, hogy beúszott-e, a lényeg az, hogy készültünk erre a MAGYARázat kiállításra. Már ugyan megfestettem minden képet, amit oda szántam (az előző posztok erről szóltak), de nem hagyott nyugodni a téma. Ott motoszkált a fejemben, ahogy közeledett a kiállítás időpontja. (Mondom: előtte hónapokkal már elkészült a másik két munka.)
Hogy a belső feszültségem kielégítsem, ennek a képnek is "magyar"nak kellett lennie. Nem tudtam elvonatkoztatni más témára. Tehát lehet, hogy ez egy kényszer-kép, de belső kényszer kép, az biztos.
Így nyerte el a harmadik réteggel a végső formáját. Van egy széles ecsetvonásokkal készült világos alap; van egy hasonló ecsetvonásokból álló sötét és formákból álló geometrikus jellegű (ijesztő) réteg és a legfelsőbb réteg egy vékony, áttetsző ornamentika. Már most így jobb azért. Nekem legalább is.
Ugyan a kiállításra nem került ki - anyagi okok miatt. Mert iszonyú drága a keret...

Szólj hozzá!

Címkék: népművészet festmény festészet


A bejegyzés trackback címe:

https://nagytomsky.blog.hu/api/trackback/id/tr921798283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása