A nem mindennapok

Főként olyan gondolatokat írok, amik foglalkoztatnak. Kérdéseket, amikre választ keresek. Ezek lehetnek művészeti, oktatási, de szociális, esetleg politikai kérdések is.

2009.12.05. 14:39 nagytomsky

Dinnyeárusok

Amikor csak tudok festek. Szerencsémre erre hetente többször is van lehetőségem, hol kicsit több, hol kicsit kevesebb. Néhány képet azért "össze tudok rakni" amíg a leánykám alszik.

Most egy olyat mutatok meg, ami nem miattam jó, hanem a "társszerzőm" miatt:

 A kép úgy született, hogy hozzájutottam Hamza D. Ákos akvarell vázlatainak széleihez. Olyan pár papírcsíkhoz, amely az elmúlt ötven év alatt elrongyolódtak, leszakadoztak, így a múzeumban levágták őket, hogy méltóbb körülmények közt tudják tárolni és kiállítani őket. Ezek olyan 70 centi hosszú és 3-4 centi széles festett "szalagok" többé kevésbé használhatatlan állapoban. Eredendőan a Dinnyeárusok és a cím nélküli Római ház vázlatairól valók.
Régi tervem volt, hogy ezekből a múzeumi hulladékokból újra képzőművészeti alkotást csinálok. Novemberre beérett az elhatározás, azaz úgy is mondhatnám, hogy ekkorra győztem le magamban azt a furcsa érzést, hogy milyen jogon merészelem használni egy olyan szintű művész alkotásait (alkotásainak maradványait), mint Hamza; ki vagyok én hozzá képest.
Végül úgy döntöttem, hogy ismerve az ő pályafutását és gondolatait - ő is támogatta volna ezt az elképzelést. Paradox módon egy új Hamza mű született 16 évvel a halála után. Hogy milyen minőségben? Hogy méltó minőségben-e? Azt mindenki döntse el maga. Én így élem meg őt, így hordom az emlékét a szívemben (kezemben és a kartonomon). Nekem ennyi elég is.

Nem ez az első Hamza másolatom és vélhetően nem is az utolsó. Ez év januárjában a feleségem kérésére már készítettem egy egy-az egyben másolatot ennek a műnek az eredetijéről:


 Ez a kép, a Dinnyeárusok - fogható fel a fentebb bemutatott ősének. Formavilágában, színvilágában igazodtam ehhez és a másik akvarell színeihez.
A képet úgy állítottam össze, hogy a lapomra függőlegesen felragasztottam a szalagokat olyan sorrendben, hogy a színek egymáshoz a legközelebb legyenek; hogy az én sávjaimban úgy tudjak átmenetet képezni, hogy a két Hamza sáv színéhez legjobban igazodjak. Igyekeztem az eredetiek színét semmiképp sem módosítani. Természetesen ez nem sikerült - nem is sikerülhetett 100%-osan, de lényegében megmaradtak eredetiben.
Ezen eredeti szalagokon talált formákat kiegészítettem. A célom az volt, hogy jó képet készítsek, nem az, hogy mindenáron újra alkossam a "Dinnyeárusokat", így itt-ott eltérhettem a saját szabályaim szerint az ős formáktól. Úgy érzem, ez végeredményét tekintve nem rontott a képen. (Itt főleg a bal felső sarokra gondolok.)
A kép nagyrészét uraló ívek egyértelmű utalások a festmény eredetijére, majd a közbünső "saját" sávokban további utalásokat tettem az eredeti kép figuráira.

Eredendően nem szerettem nagyon az akvarell technikát, részint azért sem, mert túl nehéznek találom, és érdekes módon a kedvenc képeim zöme sem ezzel a technikával készült. Itt most kénytelen voltam beletanulni, hiszen Hamza is ezzel dolgozott és ha nem akartam, hogy idegen anyagként szerepeljenek az én festék foltjaim, nekem is ezzel kellett dolgoznom. Úgy érzem, az én technikám közelebb áll az övéhez, mint a "hagyományos" akvarellistáké. nem lazán, könnyeden, lazúrosan használta ő sem a festéket, hanem inkább a temperához, vagy sima vízfestékhez hasonlatosan. na persze ekkora méretben (70×50) már nehéz is lenne könnyedkedni.

Bízom benne, hogy ha a mester látja a túlvilágról az "új képét", nem forog a sírjában és nem fogja ezt rajtam megbosszulni. :)

Szólj hozzá!

Címkék: képzőművészet dinnye festészet hamza


A bejegyzés trackback címe:

https://nagytomsky.blog.hu/api/trackback/id/tr891575903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása