A nem mindennapok

Főként olyan gondolatokat írok, amik foglalkoztatnak. Kérdéseket, amikre választ keresek. Ezek lehetnek művészeti, oktatási, de szociális, esetleg politikai kérdések is.

2010.07.12. 14:55 nagytomsky

Kirándulások III. Prága

A tavaszi szünet táján jött a hír a suliban, hogy tantestületi kirándulás lesz öt év után újra! Róma és Prága küzdött a kirándulás uticéljaként, majd különböző okokból kifolyólag Prága nyert.

Július 5-8-ig vettünk részt ezen az eseményen mindazon kollégákkal, akik vállalták az amúgy számunkra teljesen ingyenes megmérettetést.
Az utazás anyagi vonzatai ellenére (azaz annak hiánya miatt) sem telt meg a busz teljesen; én sem voltam biztos benne, hogy el kell mennem - tekintettel a kisleányomra. Volt is egy kis lelkiismeret furdalásom is emiatt, ennek ellenére úgy éreztem, nem szabad kihagyni egy ilyen lehetőséget.

Hétfő reggel hatkor indult a buszunk, két sofőr és egy szószátyár idegenvezető kíséretével. Én nagyon jól szórakoztam az idegenvezetésen, bár több kollégának okozott nehézséget a végighallgatása.

Kicsit túl sokszor sikerült megállnunk "pisilni", így nem túl gyorsan értük el a szállásunk. Előtte még megálltunk Kutna Horában, ahol a vele összenőtt falu (Sedlec) kápolnáját tekintettük meg. Nem akármi ez kérem. Egy helyi pap összegyűjtötte az ott évszázadok alatt felhalmozódott emberi csontokat és ezekkel díszítette fel a kis kápolnát. Itt emberi csontokból van a csillártól a feszületig minden. Voltak olyanok, akik egyszerűen ennyit fűztek a látványhoz: "Beteg!"
Van ebben némi igazság, de én nem osztozom ezzel a nézettel. Nem mondanám kiemelkedő művészeti értéknek sem, egyszerűen érdekes és kész. Abszolút illeszkedik a XIX. századi romantikus érzésvilághoz.

Miután megérkeztünk a szállásra, ledöbbentünk. Egy külvárosi gettóban, egy tizennyolc emeletes blokkház tizenhetedik emeletén aludtunk olyan szobákban, amelyek már harminc éve sem biztos, hogy megállták a helyüket. Időutazás volt! Gyorsan beleszoktunk, pár napra rá már semmi problémánk nem volt a körülményekkel. Olyan fáradtak voltunk.

A szállás elfoglalása után azonnal söröző és cseh kaja után néztünk. A szálloda mellett volt egy kis vendéglő, ahová a helyi srácok jártak inni és beszélgetni. Nem is könnyen találtunk magunknak helyet. A sör választás könnyen ment, mivel egy helyi sörröl, a Branik-ról nevezték el a helyet, ezt is kellett innunk. A kaja már meredekebb volt. Kértem tradícionális cseh kaját és kaptam rántott húst majonézes krumplival. Lehet ez utóbbi volt a tradícionális?! Minden esetre az egész apos szendvics zabálás után üdítőleg hatott a nem annyira tradícionális rántott hús is. A sör pedig egyenesen mennyei volt. Talán még nem ittam ilyen finom világos sört sem. Nagyon elégedett voltam a jó sorommal.

Majd' éjfélig tartott a szálloda folyosóján tartott rögtönzött hepaj sok sörrel és pálinkával. Ebből többnyire kimaradtam, hiszen már így is hulla fáradt voltam, másnap pedig jó korán kezdődött a program. Nyolckor már reggeli, háromnegyed kilenckor már túra.
Hogy mit láttunk az idegenvezetéssel, arra nem térnék ki nagyon részletesen; egy-egy érdekesebb helyszínt azért felvillantok. Mindent láttunk, ami az utikalauzokban megtalálható.
Én pl. a kilátó helyett egy tükörteremben idétlenkedtem két munkatársammal, ahol egy hatalmas csatajelenet festmény is látható volt - romantikus stílusban. Érdekes, de nem maradandó élményt nyújtva.

Láttunk olaszos (reneszánszos) építkezések nyomait sgrafittoval és láttunk temérdek gótikus épületet (főként templom) is. Mindközül a legklasszabb a vár területén álló Szent Vitus székesegyház volt. A baj csak az volt vele, hogy ezen a napon rengeteg eső hullott a nyakunkba egy kis széllel megbolondítva. Nem tudtam annyira átszellemülni, mint lehetett volna, bár így is lenyűgöző volt.

Láttunk őrségváltást és rengeteg szűk sikátort, kis sörözőt-nagy sörözőt és persze temérdek turista csalogató kacatot. Ilyen helyen mindent el lehet adni, ha rá van írva, hogy Prága. Azaz Praha.
Még ezen a napon átsétáltam a Károly-hídon, ahol sok-sok karikaturista, portré rajzoló, fotós és csecse-becse árus kínálta magát és portékáját. Nem vettem semmit!

Hajókirándulással zárult a nap, ami ugyan nem rossz dolog, de nekem nem olyan nagy élmény. Nem tudom miért. Pedig szólt csehül majd' minden nyolcvanas évek slágere is. Meglepő módon a Neoton Familia, "Sárkány éve" című slágere is. Természetesen csehül! Talán emiatt volt értelme felülni erre a hajóra.

Olyan kilenc felé meg is érkeztünk a szállásra, hol mindenki aktív meccsnézésbe fogott, szigorúan sörrel. Én is. Utána jártányi erőm sem volt, hogy kimenjek bulizni a többiekkel (a hangadókkal), így hát gyorsan elaludtam.

A harmadik nap már lazább volt. Alig volt kötelező program. AZ elsőn még részt vettem: Wallenstein gróf kertjét láttam a többiekkel, majd leléptem megnézni a Nemzeti Galéria kincseit. Még előző nap említettem az idegenvezetőnek, hogy nekem ilyen igényeim is lennének, így ő délelőtt tízkor elbocsátott a csapattól egy fénymásolt térképpel és azzal az iránymutatással, hogy hatkor találkozunk a Vencel téri lovas szobornál. A baj csak az, hogy én még sosem jártam ott és nem is tudtam, hogy hol van. Taán térképpel oda találtam volna...

Magam is meglepődtem, olyan gyorsan és egyszerűen megtalátam a cseh Nemzeti Galériát. Szépen, nyitásra értem oda. Rengeteg fontos anyag van itt a görögöktől a barokkig. Láttam Dürert, Rubens-t, Van Dyck-ot, Bronzinot és még ki tudja mennyi minden érdekességet. Lejártam a lábam (és a szemem), az tuti.
Kerestem a moderneket is, aztán végre valaki értet egy kicsit angolul és elmagyarázták, hogy a város másik végében van egy nagy épület, ott találok újabb képeket. Ráadásul délután háromtól pont ma ingyenes.

Dolgom végeztével elindultam a kiszemet irányba. Vágtattam át a Károly-hídon, mikor is "leszólított" egy általam akkor fel nem ismert hölgy- magyarul: "Hogy-hogy itt kell találkoznunk, de érdekes; pedig szomszédok vagyunk!" Jó, hát így már leesett a tantusz, csak ez akkor és ott olyan meglepő volt, hogy hirtelen azt se tudtam én ki vagyok.
Fura találkozásunk után újdonsült kisérőmmel róttuk a köröket Prága utcáin. Elvetődtünk egy helyi Tescoba is, ettünk "sós madzagot", amit ők korbácsnak hívnak s ami igazából egy sajt. Ilyet itthon is lehet kapni, de nem az az íze, mint amire emlékszem gyerek koromból. Akkoriban ugyanis sokat jártunk a Tátrába és a hegy lábánál árulták két koronáért ezt a finomságot. Sós léből halászták ki és... isteni!!
Nem is hztam haza mást, csak ilyen sajtot és sört. Mi mást lehetett volna? Ja ige, Kisvakondot! :) Kisleányom ilyen kirakót kapott. Tetszik neki.

Miután felkutattuk a "Csöcs"nek nevezett éttermet és ott jól beebédeltünk, nem maradt más hátra, mint megkeresni a Vencel teret. Itt elválltak útjaink. Ő ment taálkozni a férjével, én pedig elindultam megkeresni a múzeum modern részlegét.
Kurva messze volt... Megtaláltam! Sok időm nem volt szétnézni, mert hatkor nekem is randim volt a csoportommal, így aztán a leginkább hirdetett munkákat nem is láttam. Amit láttam, az a helyi Képzőművészeti Egyetem diplomakiállítása. Csúcsszuper volt! Már megérte!
Aztán az emeleten láttam még Mucha-t, Marisse-t, Picasso-t és sok-sok érdekes munkát, de ezek előtt csak elszaladta, mert hát várt a csoport.

A csoport elcsigázva ült fel aztán a buszra és vágott bele ismét az esti meccs megtekintésébe. Sörrel!

Az utolsó nap semmi érdemleges nem történt. Hasítottunk haza a busszal. Közben beragadtunk egy másfél órát az az autópályán Brno-nál... egy autót láttunk összegyűrődve...
 

1 komment

Címkék: prága kirándulás forddal nyaralok


A bejegyzés trackback címe:

https://nagytomsky.blog.hu/api/trackback/id/tr182146615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enigmapont 2010.07.12. 17:22:02

Pedig a Sarkany eve-vel az oruletbe kergettelek olyan '88-'89 korul a piros Skoda-ban. Tudtam en, h megis szereted... :))))
süti beállítások módosítása